9. aldringstegn: Udmattelse af Stamceller

Læsetid: 1 min. 22 sek

Stamceller er særlige celler med evnen til at udvikle sig til forskellige typer af celler i kroppen.  Denne egenskab gør dem essentielle for at genoprette og reparere væv overalt i kroppen, lige fra huden til blodet. De er en essentiel kilde til nye, sunde celler, der kan erstatte ældre eller beskadigede celler. Med alderen falder mængden af funktionelle stamceller, og deres kapacitet til fornyelse og udvikling til nye celletyper svækkes. Dette fører til, at kroppens evne til at regenerere væv, reparere skader og opretholde normal organfunktion aftager. For eksempel kan dette i blodet medføre lav blodprocent kaldet anæmi og et svækket immunrespons, og i huden resulterer i langsommere sårheling.

Stamceller er et meget aktivt forskningsområde, især inden for aldring. Forskningsstrategier inkluderer forskellige former for stamcelleterapi, som potentielt kunne genopfylde de tomme cellelagre, eller forbedre eksisterende stamcellers funktion. Det er dog vigtigt at understrege, at ligesom med mange andre områder inden for biologien, kræver stamcelleterapier en fin balance for at undgå uønskede konsekvenser, såsom udviklingen af kræft.

I 2012 vandt den Japanske forsker Yamanaka sammen med Sir John Gurdon Nobelsprisen for at have opdaget 4 faktorer der kan omdanne en moden celle tilbage til en stamcelle. Denne opdagelse har bl.a bidraget til yderligere forskning indenfor revujanation og regenereativ medicin. Der er endnu ikke et godkendt produkt til sådan en terapi, og det vil tage år for at implementere det i raske i longevity øjemed.

Referencer

C. López-Otín, M. A. Blasco, L. Partridge, M. Serrano, and G. Kroemer, ‘The Hallmarks of Aging’, Cell, vol. 153, no. 6, pp. 1194–1217, Jun. 2013, doi: 10.1016/j.cell.2013.05.039.

Liu, X., Huang, J., Chen, T. et al. Yamanaka factors critically regulate the developmental signaling network in mouse embryonic stem cells. Cell Res 18, 1177–1189 (2008). https://doi.org/10.1038/cr.2008.309